Tramvaj plná touhy

Stávají se občas věci, které jednoduše nevysvětlíte. Setkání, moment, pocit neuchopitelnosti a to vše ve vás zůstává!

Po ránu, kdy jsem zpracovával agendu literární soutěže, jsem se odpoledne vykoupal a zaskočil do města.Odevzdaně jsem si sedl do tramvaje a nic nečekal. Ostatně, co by se v městské dopravě mohlo stát výjimečného?

Nějak jsem sice nechápal, co se to venku děje, a v tramvaji jsem si četl Fernauovo pojednání o římských císařích, ale vnímal jsem kolem sebe ty malé drobnosti, které dělají život zajímavým.

Předně jsem si všiml už doma u zrcadla, že skráně pomalinku mění barvu ve středněvěkou šeď. Pro normálního chlapa je to vyznamenání, ale pro buřiče a revolucionáře to je opravdový pád do hlubin.

Místo hrdé smrti na barikádách zestárnu jako nějaký stárnoucí a myšlenkově pomalý politik z vládnoucí strany.

Pak jsem si v tramvaji uvědomil, že je krásné jaro a že mám svět rád.

Rád stojím a pozoruji lidi kolem sebe. Už nepotřebuji třást kaštanem, abych zjistil, jestli je strom plný plodů, a nepotřebuji lézt do koruny, abych si dokázal, že jsem hrdina.

Nějak jsem prodal nároky na pravdu a vyměnil je za touhu pochopit sám sebe a smysl času pro jedince.

Seděl jsem naproti babičce v tramvaji a ona najednou vyndala fotografii z tašky. Třesoucí se rukou mi ji podala a řekla: "Byl vám celý podobný..."

Nechápal jsem kdo, ale pak jsem se zadíval na fotografii. Tam stál hubený muž a usmíval se. Nevím, jestli mi byl podobný, ale marně jsem hledal slova. Stará paní seděla a pohled se jí mlžil.

"Myslíte, že mi je podobný?"

Usmála se a na chvilku zamyslela.

"Odešel jednou za války a už se nevrátil. Zemřel v Terezíně. Na stěně jsem tam od něj našla vzkaz."

Hlavou mi proběhla vzpomínka na Terezín. Tísnivé ticho pietního místa.

Všude plno bolesti.

"To mě mrzí..."

"Mladíku, nemusí. Padesát let chodím po ulicích a hledám ten obličej.

Víte, milovala jsem ho, moc jsem ho milovala. Vzala jsem si ho ve čtyřicátým, bylo mi osmnáct a tatínek nám vystrojil veselku, a za týden zmizel."

Třesoucí se dlaní si utřela slzu.

"Hrozná doba, ta válka..."

"Hrozná, mladý pane, hrozná. Ale celý život jsem litovala, že jsem ho nepolíbila, celý život..."

Stará paní seděla a plakala. Hlavou mi běžely miliony myšlenek. Vnímal jsem vítr venku na ulici. Cítil jsem plačící holčičku na chodníku a běžícího poslíčka za roh domu.

Zvedl jsem se a pohladil starou paní po tváři. Pak jsem se naklonil a políbil ji na ústa. Cítil jsem její vůni a vnímal každý pór její zestárlé kůže. Po tvářích jí padala kapka za kapkou.

Otočil jsem se a vystoupil z tramvaje. Na ostrůvku pobíhalo splašeně několik lidí. Tramvaj chvilku stála a stará paní přilepila dlaň na sklo a najednou zabzučela kola na kolejích a tramvaj zmizela.

Dneska byl krásný jarní den.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Radek Hromuško | pondělí 13.10.2008 14:20 | karma článku: 38,52 | přečteno: 4308x
  • Další články autora

Radek Hromuško

Umělé bradavky a ženská přirozenost - 9

Chlap, co se prochází tichou nocí, vypadá jako ztracená kometa, která už dávno zapomněla, že má svůj ocasní odpad. Nechtěné částečky myšlenek a tužeb, které se v orgastickém ohni ztrácejí a mizí. V prvních momentech se otevírají černé díry našich tužeb a pak se ztrácejí v tobogánech zklamání...

24.11.2008 v 13:09 | Karma: 13,79 | Přečteno: 2262x | Diskuse| Kultura

Radek Hromuško

Nacisté v Litvínově

Aneb 17. listopad po devatenácti letech.Už dlouho se zabývám situací v Janově (jedné z částí Litvínova) a dnes mi přišel email. "Není nám lhostejné, že se z Litvínova stává cvičistě pro pouliční chuligány z celé republiky." a email dál rozkrývá zajímavé podrobnosti o aktérech demonstrace "Dělnické" strany...

14.11.2008 v 15:08 | Karma: 19,24 | Přečteno: 3293x | Diskuse| Politika

Radek Hromuško

ČEZ lže, krade a (bohužel) vydírá!!!

Můj přítel Lumír má s vyděrači ČEZu osobní zkušenost. Komando, daleko drsnější než policie na utkání Sparta - Ostrava, ho donutilo podepsat dluh a všechny soudy prohrál!!! Přemysl Vániš, šéf komanda ČEZ Měření, tvrdí, že honí zloděje, ale vážený pane, vy sám jste ten, kdo kryje vyděrače!!!

11.11.2008 v 15:49 | Karma: 24,81 | Přečteno: 2523x | Diskuse| Ekonomika

Radek Hromuško

V Poděbradech pozor na máničky!

aneb, rozhodnutí, které možná ještě platí! I když to už dnes není podstatné. Osobně jsem se nad tím dopisem docela pobavil...

10.11.2008 v 14:33 | Karma: 20,18 | Přečteno: 2204x | Diskuse| Kultura

Radek Hromuško

Umělé bradavky a ženská přirozenost - 8

Zakomplexovaný "blbec" Pavel (definice fanoušků) se dostal do velmi zajímavé situace a tak si s ním budeme hrát dál. Dnes si prožijeme poslední chvilky s Klárkou ve vilce a záleží jen na osudu.

10.11.2008 v 9:30 | Karma: 16,44 | Přečteno: 2081x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Rusko útočilo na ukrajinskou energetiku, poškodilo tři tepelné elektrárny

8. května 2024  7:09,  aktualizováno  7:57

Ruský vzdušný útok v noci na středu vážně poškodil tři ukrajinské tepelné elektrárny, uvedl jejich...

Jedenáctý nejteplejší měsíc v řadě. Duben opět trhal historické rekordy

8. května 2024  7:44

Letošní duben se jako 11. měsíc v řadě stal nejteplejším v historii měření. Podle meteorologické...

Kácíš? Pak sázej či plať. Novela zákona zpřísní podmínky kácení stromů

8. května 2024

Premium Pokuta až milion pro jednotlivce, až dvacet milionů pro firmu. Tedy desetkrát víc než nyní. Takové...

Padlého rudoarmějce oplakali u Rudolfina. Jenže ho zabili sami Sověti

8. května 2024

Seriál Je to snad nejslavnější fotografie z květnového osvobození Prahy a dlouho se věřilo, že Georgij...

  • Počet článků 61
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1938x
Televizní publicista, reportér a spisovatel.
Po práci pro Českou televizi, TV Nova i TV Prima.
Od roku 2004 působil zejména v redakci aktuální publicistiky České televize. Jeho zvláštní a ojedinělý pohled obohatil českou publicistiku. Jeho reportáže často vyvolávají protichůdné reakce. Svým osobitým stylem se dostává až k samému jádru jednotlivých případů. Největší ohlas vyvolaly reportáže o spartakiádním vrahovi (Spartakiádní vrah po dvaceti letech - 2005), bílinském případu (Hra na smrt - 2005), případ údajné sebevraždy jedenáctileté Soni (Stíny na houpačce - 2005), cestách českých drogových kurýrů za snadným výdělkem do drogových oblastí v Jižní Americe a Asii (Tomáš a Radek - 2005), případ vraždy mezi školáky v Hanušovicích (Hanušovice - 2005).